Kto i po co do nas przychodzi?

Po pomoc zgłaszają się zarówno osoby, które już jakiś czas mieszkają w mieście, jak i nowo przybyli. Nasze konsultantki prowadzą cały wachlarz różnorodnych spraw. Każda jest w pewnym sensie wyjątkowa. 

Jakie wnioski trzeba złożyć aby otrzymać PESEL? Co zrobić aby zalegalizować prawo jazdy z innego kraju? Gdzie najlepiej szukać legalnej pracy? Do kogo zgłosić się w przypadku łamania prawa przez pracodawcę? Czy jeśli mam małe dzieci przysługują mi jakieś świadczenia? Gdzie znajdę odpowiednią szkołę dla dziecka, które nie zna języka polskiego?

To tylko niektóre z pojawiających się pytań od obcokrajowców szukających pomocy w Punkcie. Zgłaszają się osoby, które doświadczyły przemocy domowej i starają się o przyznanie tzw. niebieskiej karty. Konsultujemy wiele spraw związanych z prawem pracy i ubezpieczeniem, czy też dość mozolną procedurą legalizacji pobytu. Nieuczciwi pracodawcy, umowy niezgodne z polskim prawem czy brak wypłat to przykłady spraw z jakimi przychodzą osoby z innych krajów zatrudnione w Krakowie. Ponadto trudnością dla cudzoziemców okazuje się często doświadczenie związane z polskim systemem edukacji. Znalezienie odpowiedniej placówki dla dzieci z doświadczeniem migracji, nieznających języka to nie lada wyzwanie.

Tutaj wsparcie otrzymasz bezpłatnie

Wszystkie porady udzielane są bezpłatnie. Czasem budzi to konsternację, ponieważ beneficjenci wcześniej korzystali np. z usług nieuczciwych biur oferujących pomoc w wypełnieniu prostego urzędowego formularza za spore, nieadekwatne kwoty.

Przychodzące do nas osoby mają za sobą jakąś historię. Czasem z pozoru łatwa do załatwienia sprawa okazuje się dużym wyzwaniem. Problemy migrantów są złożone, przekonujemy się o tym po fali migracji z Białorusi, która wciąż trwa. Wiele osób z tego kraju znajduje w Krakowie schronienie i bezpieczne miejsce do życia. Jednak rozpoczęcie wszystkiego od nowa wymaga olbrzymiej determinacji i mierzenia się ze skomplikowanymi procedurami i biurokracją. Po wsparcie zgłaszają się również rodziny z Afganistanu, czy innych krajów w których toczą się konflikty. Często sytuacja osobista, rodzinna czy zawodowa beneficjentów jest dramatyczna. Po trudnych, traumatycznych doświadczeniach niezwykle trudno im odnaleźć się w nowym otoczeniu.

Nasz zespół nie boi się nowych wyzwań

Dzięki ciągłym szkoleniom, bieżącemu poszerzaniu wiedzy na temat prawa i zagadnień społecznych, ścisłej współpracy z urzędami i innymi jednostkami nasz personel dysponuje szeroką siecią kontaktów. W przypadku bardziej złożonej kwestii konsultantki wiedzą gdzie przekierować zainteresowanych. Co ważne w ramach punktu również bezpłatnie udzielana jest pomoc prawna i psychologiczna. Nasz zespół jest przygotowany do udzielania wsparcia w zmieniającej się dynamicznie rzeczywistości. 

Pracowniczki potwierdzają, że na przestrzeni ostatniego półrocza z porad Punktu, korzystały osoby z niemal każdego kontynentu. Korzystający cudzoziemcy to grupa niezwykle różnorodna. Większość przychodzących po pomoc to osoby niezwykle skromne, charakteryzujące się pokorą, samodzielne i ceniące ograniczony czas konsultantek. Kraków staje się niejednolitym miastem. Przyciąga nie tylko turystów, ale i nowych mieszkańców chcących zostać tu dłużej, być może na stałe.

Co ciekawe zdarza nam się odbierać telefony i wiadomości z prośbami o pomoc od cudzoziemców przebywających w innych częściach Polski. To tylko potwierdza jak ważne są miejsca takie jak nasz Punkt!

W jakim języku pomagamy?

Polski, angielski, rosyjski, ukraiński – to główne języki w których udzielane jest wsparcie. Jednak możliwa jest też pomoc w innych językach. Dysponujemy siecią tłumaczy i wolontariuszy, którzy asystują cudzoziemcom w różnych sytuacjach życiowych. Są to np. sprawy sądowe i czy wizyty w urzędach, które wymagają złożonego tłumaczenia.

Od marca 2021 prowadzimy Punkt Informacyjny dla Obcokrajowców w Krakowie. Punkt działa w ramach projektu Centrum Wielokulturowe w Krakowie, którego nasza fundacja Internationaler Bund Polska jest operatorem. Projekt jest finansowany przez Gminę Miejską Kraków.

ZAPRASZAMY!

Punkt Informacyjny dla Obcokrajowców w Krakowie
al. Daszyńskiego 22, 31-534 Kraków

tel. 887 201 598
punkt@open.krakow.pl

FB @MigrantInfoPointKrk
WWW: otwarty.krakow.pl

Godziny otwarcia:
poniedziałek, 9:00-14:00
od wtorku do piątku, 9.00 – 19.00
oraz w każdy ostatni weekend miesiąca (sobota, niedziela), 9.00 – 14.00

Punkt oferuje usługi z zakresu:

  • udzielania informacji na temat procedur związanych z legalizacją pobytu, uzyskania obywatelstwa oraz pozwolenia o pracę
  • usług informacyjnych dotyczących oferty GMK (w zakresie edukacji, służby zdrowia, kultury, pomocy społecznej, rynku pracy, meldunku, zatrudnienia, pomocy os. bezrobotnym i znajdującym się w sytuacji kryzysowej, bądź dotkniętych niepełnosprawnością)
  • pomocy osobom dotkniętym dyskryminacją lub ofiarom przemocy

Można skorzystać z:

  • bezpłatnej pomocy prawnej
  • wsparcia psychologicznego
  • z usługi tłumaczy i asystentów cudzoziemskich

Porady prawne:

wtorek: 16:00-19:00 (na żywo)
w każdy czwartek w godzinach 16:00-19:00 (telefonicznie: +48 510 080 765 lub +48 510 065 321)